In sepia tinten worden fotografische elementen in een nieuwe werkelijkheid gegoten. Soms vestigen spaarzame kleuraccenten de aandacht op iets bijzonders. Tegenstellingen en onmogelijke situaties doorkruisen geregeld de werken. Parallelle werelden en een vorm van ironie zijn nooit ver weg.

Het teken 'Mens' in de kijker

(2013 - 2018)

In sepia tinten worden fotografische elementen in een nieuwe werkelijkheid gegoten. Soms vestigen spaarzame kleuraccenten de aandacht op iets bijzonders. Tegenstellingen en onmogelijke situaties doorkruisen geregeld de werken. Parallelle werelden en een vorm van ironie zijn nooit ver weg.

De meeste van deze werken hebben de stad Brugge als bindmiddel. Het is een parallelle wereld waarin andere conventies heersen en waar de kleuren en decors een soort melancholie teweegbrengen.

olieverfschilderijen

(2012)

De meeste van deze werken hebben de stad Brugge als bindmiddel. Het is een parallelle wereld waarin andere conventies heersen en waar de kleuren en decors een soort melancholie teweegbrengen.

De titel slaat op de artistieke noodzaak om terug te keren naar de essentie: de tekening. Tekenen als een op taal gebaseerde index die op voelen en denken wijst en die op welke drager ook wordt uitgevoerd, is oud - ouder dan elke kunstenaar, dan elk museum, dan elke leerstelling of elke theorie, want het kan als de kern van cultuur worden beschouwd. De oudste grottekeningen zijn immers gravures van dieren op stenen muren.

out of necessity

(2018 - 2019)

De titel slaat op de artistieke noodzaak om terug te keren naar de essentie: de tekening. Tekenen als een op taal gebaseerde index die op voelen en denken wijst en die op welke drager ook wordt uitgevoerd, is oud - ouder dan elke kunstenaar, dan elk museum, dan elke leerstelling of elke theorie, want het kan als de kern van cultuur worden beschouwd. De oudste grottekeningen zijn immers gravures van dieren op stenen muren.

De creatie van een nieuw verhaal door oude illustraties gedeeltelijk uit te vlakken met zwarte of sepia achtige verf en ook gedeeltelijke tekst vrij te laten.

Black out art

(2019)

De creatie van een nieuw verhaal door oude illustraties gedeeltelijk uit te vlakken met zwarte of sepia achtige verf en ook gedeeltelijke tekst vrij te laten.

De computer loopt vast, het televisiebeeld blijft hangen, je zet een film op pauze,... Wat overblijft op het scherm is een beeld dat stilstaat. Wat eerst een doorlopende beweging was, staat nu stil, vastgevroren, ingekaderd door het scherm. De tijd en ruimte tussen twee 'Stills' (Bevroren beelden) wordt opgevuld door de fantasie van de observator en zo ook werken mijn schilderijen in deze nieuwe groep.

Frozen Image - Bevroren beeld

(2021)

De computer loopt vast, het televisiebeeld blijft hangen, je zet een film op pauze,... Wat overblijft op het scherm is een beeld dat stilstaat. Wat eerst een doorlopende beweging was, staat nu stil, vastgevroren, ingekaderd door het scherm. De tijd en ruimte tussen twee 'Stills' (Bevroren beelden) wordt opgevuld door de fantasie van de observator en zo ook werken mijn schilderijen in deze nieuwe groep.

'Wat is de realiteit?' Deze fundamentele filosofische vraag stelt ons heel dikwijls voor een muur van vraagtekens. Soms wordt de vraagstelling vermeden en zelfs genegeerd omdat het antwoord eenvoudig weg niet gekend is. Maar op het canvas, het tekenblad,... kunnen we die ongrijpbaarheid wel voor even proberen vast te leggen.

METAMORFOSES

(2017)

'Wat is de realiteit?' Deze fundamentele filosofische vraag stelt ons heel dikwijls voor een muur van vraagtekens. Soms wordt de vraagstelling vermeden en zelfs genegeerd omdat het antwoord eenvoudig weg niet gekend is. Maar op het canvas, het tekenblad,... kunnen we die ongrijpbaarheid wel voor even proberen vast te leggen.

Houtskool- en pasteltekeningen deels op getint papier.

Zwart - Wit

(2017)

Houtskool- en pasteltekeningen deels op getint papier.

De Wonderkamers verwijzen naar de 16e eeuwse wonderkabinetten waarmee vorsten en vooraanstaande lieden hun vrienden en kennissen weten te verrassen met uitzonderlijke voorwerpen en obscure kennis. In diezelfde geest probeer ik dit met mijn eigen schilderijen en 'wonderkastjes'.

DE WONDERKAMERS

(2014 - 2015)

De Wonderkamers verwijzen naar de 16e eeuwse wonderkabinetten waarmee vorsten en vooraanstaande lieden hun vrienden en kennissen weten te verrassen met uitzonderlijke voorwerpen en obscure kennis. In diezelfde geest probeer ik dit met mijn eigen schilderijen en 'wonderkastjes'.